Môže zdieľanie áut prevalcovať tradičné vlastníctvo vozidiel?

Budeme si v budúcnosti stále kupovať autá, alebo ich budeme len prenajímať?

Slovensko je automobilová krajina. To nie je národný predsudok, ale prostý fakt. Ekonomika Slovenskej republiky sa sústreďuje okolo osobných áut. Automobilový priemysel zahrňujúci výrobu áut, ich príslušenstva a iných častí tvorí takmer 30% našej  ekonomiky.

Na tisícovku Slovákov u nás pripadá 455 osobných automobilov a za rok 2017 sa na Slovensku vyrobilo niečo vyše milióna áut .

Nezaostávame ani v nákupoch áut. V roku 2017 si Slováci kúpili takmer 110 tisíc nových áut.

Aby sme tieto údaje dali do zrozumiteľnejšej perspektívy, tak podľa štatistík Ministerstva vnútra boli na Slovensku zaregistrované takmer 3 milióny vozidiel.  Na krajinu s 5 a ½ miliónmi obyvateľov to je celkom slušné číslo, nemyslíte?

Odvrátená strana úspechu

Je pozitívne, že životná úroveň na Slovenku dosiahla takú úroveň, kedy si veľký počet obyvateľov vie zaobstarať vlastné auto, no s takýmto počtom vlastnených vozidiel sa spája niekoľko problémov.

Nadmerné vlastníctvo vozidiel vedie k preplneným cestám, večne obsadeným parkovacím miestam a nezanedbateľnú úlohu zohráva i znečisťovanie životného prostredia.

Autá navyše nevyužívame stále a veľa vlastníkov ich využíva len pár krát do týždňa, a inak zvyknú byť odstavené na preplnených sídliskových parkoviskách. Opačným prípadom je každodenné používanie vozidla, v ktorom okrem šoféra nesedí nikto. Z osobnostného hľadiska ide o využitie osobnej slobody, po ktorej túži každý, no ak túto slobodu každodenne využívajú stovky, až tisíce vodičov, všetci osamote vo svojich autách, tak sa to nepriaznivo odráža plynulosti premávky.

Zdieľanie áut ako riešenie

Jedno z riešení, ktoré nás môže oslobodiť od záplavy áut a dokázalo prispieť k odľahčeniu ciest je zdieľanie vozidiel, v zahraničí známe ako carsharing.
Carsharing nie je žiaden nový objav, ale koncept, ktorý funguje už vyše 20 rokov. Najväčší nárast popularity však carsharing zažíva až v dnešnej dobe. Rastúce využívanie služieb carsharingu je spôsobené novými mobilnými aplikáciami a službami, umožňujúce systematické a dôveryhodné zdieľanie vozidiel medzi používateľmi.

Jednou z najznámejších služieb carsharingu je BlaBlaCar, kde používatelia ponúkajú voľné miesta vo svojom aute ľudom, ktorí idú do rovnakej destinácie. BlaBlaCar umožnil nejednu urgentnú cestu, nehovoriac o znížených nákladoch na cestu a menšej záťaži životného prostredia.

Nová podoba carsharingu

Za skutočný carsharing by sme však mohli vnímať tie služby, ktorými si môžete požičať auto a využiť ho na vlastné účely. Podobné služby existovali, a stále existujú, v podobe tradičných požičovní áut, no moderná podoba carsharingu sa zameriava na požičiavanie vozidiel medzi používateľmi aplikácie.

Služby, ktoré poskytujú takýto spôsob prenajímania automobilov sú napríklad Turo, pôsobiaci hlavne v Spojených štátoch. Európe sú bližšie služby ZipCar Car2go, populárne predovšetkým v Nemecku.

Nemecko ako líder zdieľania áut

Spomínané služby ZipCar a Car2go majú spoločné, že majú sídlo v Nemecku, kde sa najviac začal rozvíjať trh so zdieľaním áut. Nemecko je momentálne líder v oblasti carsharingu a jeho má podľa ekonomických analýz naďalej rásť. V roku 2020 by v Nemecku mali byť 3 milióny používateľov carsharingových služieb.

Bude jedného dňa i zvyšok sveta, vrátane Slovenska takto naklonený zdieľaniu áut?

Technický pokrok vs. naša povaha

Je možné namietať, že carsharing u nás nikdy nenájde úrodnú pôdu. Podľa niektorých kvôli našej vlastníckej povahe, v Európe patríme ku krajinám s najväčším podielom vlastníkov domácností.
Podľa iných sa zdieľanie áut neuchytí kvôli iným objektívnym dôvodom ako potreba vlastníctva vozidla pre cestu do práce, hlavne v oblastiach, kde je slabá sieť hromadnej dopravy. Je možné, že prílišné majetníctvo (v Európe patríme ku krajinám s najväčším podielom vlastníkov domácností) a nedôverčivosť voči ostatným potenciálnym prenajímateľom môže spomaliť rozvoj trendu v krajinách ako Slovensko. Žiaden národný mindset však nezastaví svetové trendy, udávané mladými, nastupujúcimi generáciami.

Generácia, ktorá udáva trendy

Generácia Y, mediálne známa ako Mileniáli, narodená medzi rokmi 1980 a 2000 je v súčasnosti najväčšou generáciou na svete, a tá v tomto období vstupuje na trh práce. Očakáva sa, že do roku 2025 by Generácia Y mala tvoriť ¾ globálnej pracovnej sily a takto veľká generácia celkom zákonite ovplyvní svet a utvorí si ho podľa svojich predstáv.

Jednou z oblastí, ktoré zasiahne je práve automobilový priemysel. Generácia Y má nižší záujem o vlastníctvo áut, a radšej by preferovala iné, voľnejšie spôsoby využívania vozidiel. Koniec koncov, ide o generáciu Netflixu, Spotify, Uberu, Airbnb a iných služieb na zdieľanie obsahu, ktoré boli pred niekoľkými rokmi nepredstaviteľné.

 

Praktické dôvody carsharingu

 Nejde len o generačné zmeny vedúce ku zmenám na automobilovom trhu. Navyše, v Európe, kde starnúce obyvateľstvo prevyšuje mladých môže byť zdieľanie áut spôsobené inými, viac praktickými dôvodmi ako rozvoj a propagácia MHD a iných spôsobov dopravy, zhoršujúca sa doprava, ale i nemožnosť dovoliť si nový automobil.

 

Aká bude budúcnosť?

Automobilový priemysel v nasledujúcich rokoch čakajú zmeny od využívania nových druhov paliva po plne automatizované spôsoby výroby. Jednou z prichádzajúcich zmien je i samotný prístup k vlastníctvu áut. S prichádzajúcou generáciou sa bude meniť vnímanie vlastníctva áut, a mnoho ľudí už nebude považovať vlastníctvo auta ako povinnosť. Bude však nová generácia vlastníkov áut natoľko silná, aby premenila celý automobilový priestor? Je to rovnaká otázka, ako otázka, či operatívny leasing ovládne leasingový trh, alebo či elektromobily počtami prevýšia tradičné autá. Vždy budú na trhu prítomné obe skupiny a je málo pravdepodobné, že šoféri túžiaci po ojedinelom prenajímaní áut ovládnu trh. Je však dobré, že ľudia s takýmto prístupom k vlastníctvu áut majú na trhu miesto a možnosť výberu z carsharingových služieb.

(Visited 66 times, 1 visits today)
By |2018-08-27T11:34:06+00:00august 27th, 2018|Categories: Featured, Kúpa a prevádzka auta|0 Comments